Sondaj: Cerințele educaționale speciale

Cerințele educaționale speciale (CES) se referă la nevoile unui copil a cărui carențe sau dizabilități îl împiedică să învețe la fel de ușor precum alți copii de vârsta sa.

Toate statele membre ale UE au semnat Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități, care prevede dreptul tuturor elevilor și studenților cu dizabilități la educație incluzivă. În categoria dizabilităților se înscriu cele fizice, precum scleroza multiplă și epilepsia, cele senzoriale, precum dificultățile de vedere și auz, cele emoționale, precum tulburările de hiperactivitate și deficit de atenție, și cele de dezvoltare, precum spectrul autist și dislexia.

Conform Agenției Europene pentru Cerințe Speciale și Educație Incluzivă, aproape toți (98%) elevii cu cerințe speciale sunt înscriși în învățământul de masă, nefrecventând școli speciale. Educația incluzivă îi așază pe elevi în centrul unui sistem care trebuie să recunoască, să accepte și să reacționeze la diversitatea elevilor. Acest demers ridică o serie de probleme pentru profesori, care au declarat că nevoia lor cea mai mare o reprezintă sprijinul pentru elevii cu cerințe speciale (Sondajul OCDE TALIS, 2013).

Profesorii din clasele incluzive trebuie să aibă în vedere o gamă variată de tehnici de predare și tehnologii de asistență, care să permită elevilor cu, spre exemplu, dificultăți de vedere, să traducă textul în vorbire, sau elevilor cu dislexie să-și redacteze scrise cu ajutorul unor programe de tehnoredactare computerizată în loc să le scrie de mână. Intervențiile pot presupune și o reorganizare a mediului de studiu, astfel încât să faciliteze accesul și sprijinul suplimentar în unele cazuri.

Astfel de măsuri îi ajută pe elevii cu cerințe speciale să-și atingă potențialul în școală și în comunitate, fapt ce le oferă un acces neîngrădit la o educație relevantă, într-un mediul echitabil, care le va permite să-și trăiască viața din plin.

Vă invităm să vă exprimați opinia prin intermediul acestui scurt chestionar, disponibil până pe 2 decembrie 2018, în 23 de limbi. Rezultatele vor fi publicate pe School Education Gateway.

Sursa și chestionarul online: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/senpoll2018/